Наслов: Ангели на отпад
Поднаслов: Луѓе во меѓувреме 1995-97/ 35mm / Агфа Колор 250 и 400 / 110мин.
анр: филмска фарса
Земја: Република Македонија
Режија: Димитри Османли
Сценарио: Томислав
Османли
Камера: Мичо Самоиловски
Монтажа: Марија Карахова и Лаки емчев
Музика: Љупчо Константинов
Звук: Сашо Симеонов
Уметнички директор: Крсте Хидров
Костими: Георги Здравев
Улоги: Владимир Јовановски (Гаврил), Јосиф Јосифовски (Ицко), Мери Бошкова (Мими), Мето Јовановски (Атанасие)
Продуцент: Пата
Продукција: Вардар филм – Скопје
Диструбуција: Ацо Дуковски, Градски кина – Скопје, ул. Македонија бр. 10, 91000 Скопје, Македонија
Голема благодарност до г-ѓа Љубица Ацевска
Роналд Холовеј македонски филм, 1996 година
“… Ангелите на отпад” е филм кој потсетува на Чудото во Милано (1950 г.) на Виторио де Сика и филмот Светли на разновидноста (1951 г.) на Алберто Лауада и Федерико Фелини. Тоа е трагикомедија за локалното население во пост- ера. – комунизмот (поднаслов Луѓе во меѓувреме) и протагонистите се главно ветерани на циркускиот свет и естрадата. Кога циркусот ќе изгори и „последното шоу” заврши како трагедија, вината за сите загуби е се најде во корумпираната актерка-ветеран Мери Бошкова – која ја играше главната улога во првиот македонски игран филм Фросина (1952) – се појавува тука како Мими, жена од отпад, која ја живеам со своите соништа “.
Резиме
Филмот АНГЕЛИ НА ОТПАД е горчлива фарса, чија приказна се однесува на човечките животи и нивните судбини во периодот на посткомунистичката транзиција. Тие се отфрлаат отпад полн со судбини и човечки драми, фрлен некаде во буништето на историјата. Се чини дека нема јасно место во целото тоа смути.
Ова е изгледот на оваа трагично – комична „морално еколошка“ филмска приказна.
Од оваа гледна точка, светот на транзицијата е претставен како разурнат циркус под ведро небо и тажно место на меланхолични чуда. Од оваа перспектива, луѓето изгледаат како точни кловнови кои бараат лажни решенија, или во болни сеќавања ноќе и во соништа, или во мизерна реалност. Тие се како ангели кои паѓаат од лажното комунистичко небо на апсурдното тло на транзицијата.
Иако се точни и мизерни, ликовите во филмот „Ангели на отпад“ го потврдуваат вистинскиот факт дека денешниот отпад можеби е претходна вредност.
Приказна
Ицко е ран кловн кој замислува и собира дела за своето уникатно циркуско шоу во животот. Во меѓувреме, Габриел, работник во фабрика за стакло, го враќа во неговиот мизерен дом кај семејството на неговиот пријател Метју, чија куќа беше срушена според новиот урбанистички план, а на чие место треба да се изгради нова. . Габриел живее со неговиот бучен татко, Атанасиј, ран полицаец, режисер и сталинист убеден во неговата верба во тврдоглавост. Тој собира „примероци“ за неговиот приватен историски музеј – дел од стар оптимистички советски филм, меѓу останатата опрема.
Приврзаниците на една политичка партија минуваат низ разурнатата приградска населба во која живеат, агитирајќи за новото демократско време и европските вредности. Кога е на ред да се сруши куќата на Габриел и Метју, тие започнуваат жестока борба за безбеден дом или засолниште за нивните семејства, барајќи, како и сите други ликови, ново „место под сонцето“. Во една од тие преселби, Атанаси ја губи филмската лента.
Мими, поранешната сенилна сопруга на Ицко, го напушта неговиот дом и му се придружува, халуцинирајќи или сонувајќи за нејзиното минато. Таа сака да учествува во новата циркуска претстава на Ицко. И ова се случува еден ден кога пристигнува армија бунтовнички пензионери од градот, кои бараат правда и протестираат против социјалното вознемирување на кое се изложени. Во присуство на сите ликови, цикличната претстава се претвора во последна трагична фарса. Соничните соништа и очекувања се претвораат во цинична катастрофа и разбиен колапс на надежи и планови. Во горките настани, секој изгуби нешто.
Само Анастаси ја најде својата утеха: изгубениот филм. Овој филм е посветен на стогодишнината од филмот.
ДИМИТРИ ОСМАНЛИ
Дојден на македонското филмско творештво
Редовен проф. Димитрие Османли (Битола, 1927) е истакнат македонски филмски, театарски и телевизиски режисер. Неговата авторска одлика е богатиот, паралелен и континуиран мултимедијален креативен опус реализиран во доменот на сите жанрови и дисциплини на авторството на филмот, театарот, телевизијата и радио-драмата.
Приближувајќи се кон својот семеен пријател Милтон Манаки, родното место на балканското кино, Осман уште од рана возраст разви интерес и силен афинитет кон филмот, што резултираше во конкуренција и успешно запишување во Средното училиште. Филмско училиште (Академија за филм, Театар, Радио и ТВ) во Белград.
1952 Димитрие Османли станува првиот македонски дипломиран директор. Со реализацијата на филмот „Мирно лето“ (1961) стана првиот македонски режисер на игран филм, а воедно и автор на првата македонска филмска комедија. Подоцна, тој режираше и други две извонредни долгометражни кинематографски дела, филмот „Мементо“ (1967), драма во текот на свеста со богато документарно и играно монтажа испреплетено мотивирано од скопскиот земјотрес и инспириран од духот на Новобраново во една „Хирошима, кубов моја“ на импресивната критичка социо-психолошка филмска драма „hedед“ (1971), која современо го проблематизира понатамошното распаѓање на селото, човечкиот дух и моралот, поради проблемот со продолжениот социјален феномен пех албаритско напуштање на татковината. На 28 декември 1995 година, на денот на стогодишнините на светската кинематографија, се одржа премиерата на неговиот последен игран филм „Ангели на отпад“, фарсична приказна за вредностите отфрлени во горчливите времиња на транзиција.
Димитрие Османли исто така работи продуктивно на театарско ниво: тој е автор на режија на скоро 80 театарски претстави од различни епохи и жанрови (вклучувајќи го и првиот антички автор – Плаут, првиот Крле`а, Лопе Де Вега, итн. На Македонска театарска сцена). Неговата режија на претставата „Ана Франк“ (1957) се смета за амблематска претстава на македонската сцена. Подоцна, тој ги насочи своите интереси и огромна енергија кон комедијата, каде што покажа стилско и жанровско мајсторство, зборови во сите видови комедија, создавајќи дела од сите комични типови и епохи на Плавтус, преку Шекспир, Мариво, Бомарше, Ну { i}, Мајкл Фрејн или Фадил Хакси}. Особено импресивно е новото читање на провокативната претстава „Народна пратеника“ од Бранислав Ну {и} (сместена во МНТ 1993), што Османлиите ја гледаат и реализираат како политичка сатира, инспиративно изразена преку дуалистичките драматични и стилски филмски бурлески кодови. Изградени преку комуникативен стил, претставите на овој режисер достигнуваат парадигматска публика: неговата акварелна режија на народната комедија „Свадба“ од Васил Икоски е изведена над 250 пати, додека водичот „Болва во уво“ е во континуитет најдолг од македонскиот театарска претстава што салата Драмски театар ја исполнуваше 18 театарски сезони со над 350 претстави.
Релевантни успеси покажува овој разновиден автор во областа на кратки и документарни дела. За нејзиниот документарец „Дванаесет од папарадникот“, Османлиите на македонското кино за прв пат и ја донесоа главната награда освоена на Фестивалот на филмот во Белград. Во својата долгогодишна интердисциплинарна работа, Осман повремено бил заинтересиран за пишување филмски и телевизиски сценарија, адаптации и драматизација на македонските литературни дела.
Тој е режисер на две филмски телевизиски серии „Морава“ (за ТВ Белград) и „Илинден“ (за ТВ Скопје), како и голем број ТВ-филмови и драми (главно работеа за Македонската телевизија, два за Белград студио и една за полската телевизија Катовице). Инаку, Османли е автор и на првата снимена македонска ТВ драма „Домот на татко ми“ и автор на првиот македонски ТВ игран филм „Враќање во рајот“ (1967). За реализација на ТВ-филмот „Скопје соништа“ на Југословенскиот фестивал на телевизиска креативност во 1989 година, му беше доделена наградата за режисер. Д. Османли ги насочи кон голем број радио-претстави, како и кон мултимедијални сценски проекти и театарски претстави за деца и млади.
ТОМИСЛАВ ОСМАНЛИ
Pазновидни книжевни прилози
Томислав Османли (1956) е автор на оригиналното сценарио за играниот филм „Ангели на отпад“ посветен на човечката драма во посткомунистичкото опкружување. Неговата драматуршка активност започна во 1976 година, кога ја освои Втората награда на анонимниот натпревар на ТВ Скопје за долгометражното сценарио „Луѓе без адреса“. Во 1984 година, неговото долгометражно сценарио „arsвездите од ’42“ победи на слично национално натпреварување и ја освои Првата награда, додека ТВ-филмот направен според него беше избран на југословенскиот фестивал во Неум, каде исто така ја доби и наградата за режисер. Во 1987 година, повторно избран на истиот фестивал, неговиот ТВ-филм „Скопје соништа“ повторно беше награден со истата награда. Тој е автор и на други сценарија, вклучувајќи кратки играни филмови, телевизиски и филмски документарни филмови.
Томислав Османли е адвокат по образование, новинар по професија и писател по вокација. Во својот професионален и уметнички ангажман, тој досега се потврди како исклучително разновиден автор: сценарист, драматург, теоретичар на медиуми, писател, критичар, новинар и есеист.
Автор е на седум книги од различен жанр, вклучувајќи ги: првите македонски книги посветени на Седмата („Филмски и политички“, 1981) и Деветтата уметност („Стрип, запис со човечки карактер“., 1987) , како и сценариската книга („Скопје диптих“, 1991 година), есеи за граѓанскиот урбанизам („Средство што недостасува“, 1992 година), збирка раскази („Пеперутката од детството“, 1993 година), осврти и есеи („Слушање во глуво доба“, 1994), „Двајца во едно“ (Песна за двајца, Месечина и кукли, 1998) и „Новиот крал“ (Детска игра во природа, 1999).
Автор е на обемното, стручно и педагошко поучно издание „Екселенции, мир! – филм во книга“, објавено во 1994 година. Во декември 1995 година, по повод 100-годишнината од нивниот свет, 90-годишен јубилеј на македонскиот филм, на кој нашата кинематографија му оддаде почит со свечената премиера на последниот игран филм на Димитрие Османли „Ангели на отпад“, неговата книга за снимање.
Димитрие Османли беше првиот декан на Факултетот за драмски уметности во Скопје, и редовен професор по актерска игра и средна креативност со историја на филмот. Добитник е на бројни уметнички и социјални награди, одлики и признанија, вклучувајќи ја и наградата за животно дело „11 Октомври“.
Пишува и проекти за реализација на сцената. Прво, битолскиот народен театар (1987), а потоа и народниот театар „Антон Панов“ во Струмица (1990), ја изведоа својата сатирична комедија „Салонот бум“. По повод 30-годишнината од земјотресот во Скопје, во Универзална сала беше изведена неговата мултимедијална сценска приказна „Мементо за град“ (1993), а во рамките на меѓународниот филмски фестивал „Браќа Манаки“ неговиот мултимедијален проект „Немирен Сенки “(1993). „Два во едно“ е најновата, камерна претстава на Османлиите, објавена како негова седма по ред книга (1995 година), која на крајот на 1996 година ја имаше својата премиера на сцената на Народниот театар во Куманово. Во истата година е и неговата претстава „Светулките во ноќта“. Во април 1997 година, оваа претстава беше поставена на театарот „W.он В.Гејнс“ од Вупорт Вуз во американската држава Вирџинија и учествуваше на американскиот театарски фестивал „Блу Рикс“ во Ричмонд, САД. Следната сезона, „Близнаци во едно“ беше поставена на сцената на Вечерниот театар за деца и младинци во Скопје во 1998 година.
За својата уметничка, новинарска и критичка активност, Томислав Османли е добитник на повеќе јавни и стручни награди и признанија, меѓу кои: во 1986 година – прва награда за македонски весници за достигнувања во уметничката критика, за неговата критичка активност во филмот; во 1987 година – наградата „13 Ноември“ за уметничка и теоретска креативност; во 1988 година на највисокото признание на младите „Плакета НОМСМ“ за посебни достигнувања во областа на новинарството и новинарската работа; во 1992 година ја доби наградата Нова Македонија за својата новинарска работа, а во 1993 година беше наградена со наградата Крсте П.Мисирков за извонредни достигнувања во македонското новинарство.
Во 1993 година, меѓу 47 пристигнати дела, тој ја освои Првата награда за видео-проектот на политичката кампања „Заедно до надеж“ на Фондацијата Отворено општество.
Добитник на прва награда на конкурсот за расказ на Фондот „11 март 1943 година“, кој се доделува на секои пет години од МАНУ, за расказот „Сликата на тетка Рејчел“.
Во својата 20-годишна професионална новинарска кариера беше член на уредничките одбори на весниците „Млад борец“, „Комунист“, „21“, „Нова Македонија“ и на белградскиот магазин „Идеје“, каде беше ангажиран како новинар, заменик-главен уредник и уредник на Прилозите и Насловите на културата.
Автор е на голем број теоретски текстови и есеи објавени во сите изданија на македонските јавни и стручни периодики, како и во неколку претходни југословенски списанија.
Избран е на повеќе јавни функции: Претседател на Филмската младина на Македонија, член на Комитетот за култура на Секретаријатот за култура на Република Македонија и Комисијата за културни односи во странство, избран и именуван во голем број стручни лица и општи тела за тестирање и уметнички комисии, во Македонија и поранешна Југославија.
Денес е главен уредник на Културно-уметничката програма на телевизијата Телма.
Мери Бошкова
Мери Бошкова е еден од најсјајните таленти на македонската актерска уметност. Ја играше главната улога во првиот македонски филм „Фросина“ (1952) во режија на Воја Нанович и во првиот македонски хумористичен филм „Тивко лето“ (1961) во режија на Димитрие Османли. Нејзините први актерски активности биле извршени во родната Битола, а во 1945 година ги направила своите први претстави во Народниот театар во Скопје, што ја натерало да стане примадона на театарот за глума во театарот. Таа направи незаборавна актерска кариера во улогата на Дездемона (Шекспировиот „Отело“), ivивка („Госпоѓа министерка“ на Нушиќ), Настија (поемата на Горки „На дното“) и многу други.
Со своите први настапи во родната Битола, тaa го привлече вниманието на публиката и критиката. Таа е носител на главните улоги со кои се слави и во Македонскиот народен театар во Скопје: Žивка во „Госпоѓа министерка“ од Ну {и}, Дездемона од {експир, Бароника Кастели („Г-ѓа Глембаеви“ – од Крле`а, „Нора“ од Ибзен.
Almostивее и работи во Драмата на Националниот театар во Белград скоро една деценија, каде што се слави со: „Костана“ од Б. Станкови}, „Тетовирана роза“ – од Т. Вилијамс и други.
По враќањето во Скопје, тој беше водач на главните улоги на македонската сцена до пензионирањето, но не се повлече. Таа останува со својата животна улога како жива министерка, со која креација се смета за најдобрите улоги на југословенската сцена.
Освен „табли што значат живот“, таа е активна и во радио драма, ТВ драми, како и на филмското платно. Нејзината последна актерска креација е на филмското платно во филмот на Д. Османли „Агели на отпад“.
Јосиф Јосифовски
Јосиф Јосифовски – по потекло од Велес, ги играше своите први актерски улоги во својот матичен театар, но неговиот најзрел, најбогат и најзначаен период во актерската кариера го спомена во битолскиот народен театар, каде играше во незаборавните епизодни улоги како Јаго во „Отело“, Хакси Тома во „Костана“, Ероти во „Сомнително лице“ од Нушиќ, главната улога во „Партиско реми“ – на Кобурн. Исто така, неговите актерски творби во делата на домашните македонски автори се на високо ниво. Покрај театарот, тој учествува во снимање на ТВ драми, серии и сл. За неговите извонредни актерски достигнувања, тој е добитник на повеќе награди на театарските претстави „Војдан ^ ернодримски“, како и награда за животно дело на истиот фестивал. Неговата последна антологиска улога е таа во македонскиот игран филм „Ангели на отпад“.